Gebruikerslogin

Voorzichtig herstel botenmarkt

Blok: Google Adsense responsive boven artikelen
Google AdSense for Motorboot.nu responsive
afbeelding van raimond
Story topic: 

In de hallen van de Düsseldorfer Messe (Boot Düsseldorf) is alles goed georganiseerd. Maar een geoefende beursbezoeker ziet direct waar de knelpunten zitten. Met name in de Superjachthal zijn aan de randen veel lege plekken. De andere hallen zijn tot de nok gevuld en daar bruist het van de activiteiten.

De stemming op de grootste indoor watersportbeurs van Europa zit er goed in. Wie aan het eind van de dag over de beurs slentert, ziet de meeste exposanten met een vrolijk gezicht een fles wijn opentrekken. Na jaren van matige verkoopresultaten worden er op de beurs weer zaken gedaan.

Kurk

Ook bij de Nederlandse Contest werf kon de kurk van de champagnefles. Hun 42 CS zeiljacht werd op de openingsdag van de beurs verkozen tot Europees zeiljacht van het jaar. Contest nestor Fritz Conyn: “Daar kunnen we als Nederlanders best trots op zijn, zo’n prijs bewijst dat we internationaal vooraan lopen.”  

Tegenwind

In de afgelopen jaren hebben veel werven de economische tegenwind gebruikt voor het afslanken van hun bedrijf en voor het ontwikkelen van nieuwe bootconcepten. Daarbij is ruimte een toverwoord. “Mensen verwachten steeds meer het comfort van thuis en dat kan alleen als je de ruimte hebt”, aldus een Duitse verkoper van een opvallend vierkant gelijnde boot.

Kostbaar

Dit jaar is het milieu nadrukkelijk in de nieuwe bootconcepten vertegenwoordigd. Net als bij de auto’s zie je nu de eerste grote, volledig elektrische jachten, al dan niet met zonnepanelen en brandstofcel generator. Het lichte, duurzame, maar kostbare aluminium wordt als bouwmateriaal steeds vaker voor kleine boten, zelfs RIB’s gebruikt.

Zuinig

Aluminium is omdat het zo licht is bij uitstek geschikt voor boten met een elektrische of hybride aandrijving. En ook met de moderne zuinige verbrandingsmotoren betekent een lichtere boot nog lager brandstofverbruik.

Racezeiljachten

Bij de snelle zeiljachten is alles carbon wat de klok slaat. Boten van koolstofvezel zijn weliswaar een stuk duurder, maar ook stijver, lichter en dus sneller. Ook worden ingewikkelde waterballastsystemen van grote racejachten nu in versimpelde vorm op compacte racezeiljachten toegepast.

Tevreden

De bezoekers zijn over het algemeen tevreden over Boot Dusseldorf. Het aanbod is overweldigend, de halindeling is overzichtelijk en de organisatie is tot in de puntjes geregeld. Behalve nieuwe boten worden er opvallend veel plannen voor nieuwe concepten tentoongesteld. Dat geeft aan dat de markt zich voorzichtig herstelt. Volgend jaar zullen er waarschijnlijk dus nog meer bootprimeurs te zien zijn dan in 2014.